П`ятниця, 03.05.2024, 04:43
Вітаю Вас Гість | RSS

 Сайт вчителя почтакових класів   Сотнікової Тетяни Михайлівни

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 33
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Використання ІКТ у навчально-виховному процесі

        На уроках української мови можна використовувати комп’ютер при проведенні самостійної роботи учнів. Самостійну роботу я впроваджую майже на всіх етапах роботи: при проведенні словникової роботи,  на етапі вивчення нового матеріалу, на етапі закріплення знань учнів з вивченої теми чи розділу ( дидактична гра, кросворд, тестування, загадки), а також при використанні інтерактивних технологій.

         Сучасна система навчання дає можливість підвищити результативність уроку через організацію діяльності як усього колективу, так і кожного учня зокрема під час роботи з комп’ютером. Слід будувати урок так, щоб збільшити час самостійної роботи школярів наскільки дозволяють гігієнічні вимоги під час роботи з комп’ютерною технологією. Адже самостійність учнів є важливою передумовою свідомого і міцного оволодіння знаннями: вона розвиває зосередженість, цілеспрямованість, уміння міркувати, формує індивідуальний спосіб мислення. За цієї умови навчання стає переважно активною самостійною діяльністю. Учитель має змогу в цей час працювати з окремими дітьми індивідуально. Його роль під час такої роботи спрямовується на формування в учнів уміння працювати самостійно, здійснювати взаємоконтроль і самоконтроль, допомагати товаришам. Поєднання виконання завдань з їх контролем поліпшує якість навчання, робить його надійно керованим, результативним.

         Основна частина уроку відводиться самостійній роботі школярів у парах чи індивідуально. На початковому етапі перебудови структури уроку переважають роботи з редагування текстів за допомогою комп’ютера. Учням пропонуються завдання різної складності. Одним --- проаналізувати поданий текст, вставляючи пропущені частини слова, іншим, крім цього завдання, --- поширити речення. На уроках мови також застосовую самостійну роботу в парах. Дітям роздаю одне завдання на двох і вони спільно виконують його за допомогою комп’ютера, допомагаючи один одному. При цьому ті учні, в яких є певні прогалини в знаннях, заповнюють їх з допомогою товаришів. Взаємоконтроль під час самостійної роботи надає їй високої ефективності. Школярі поступово вчаться помічати помилки товаришів, а з часом уникати їх і в своїх роботах.

          Застосування самостійної роботи на етапі вивчення нового матеріалу активізує розумову діяльність учнів, збуджує їхні творчі сили. Для ознайомлення з новим матеріалом можна практикувати такі види самостійної роботи за допомогою комп’ютера: граматичний аналіз слів, речень, спостереження над мовним явищами, словотворчі завдання, аналіз таблиць.

        Опрацьовуючи тему ” Правопис префіксів з-, с-“ я даю завдання виділити в словах сходити, змалювати, зцілити, сказати, створити, сфотографувати, стерти, збудувати, спитати префікси і простежити, перед якими буквами пишеться префікс с-, з-, та порівняти власний висновок із правилом у підручнику, яке зачитує вчитель. Самостійна робота продовжується виконанням творчого завдання: від поданих слів

( котити, сипати, ховати, будити, нести, кинути) за допомогою префіксів з-, с- утворити споріднені з використанням комп’ютера. Виконавши завдання, діти вчаться свідомо застосовувати вивчене на практиці, але вже без комп’ютера.

           Також використовую комп’ютер на етапі проведення словникової роботи, насамперед це ігрові форми роботи, де учням пропонується вставити літери на те чи інше правило а потім прокоментувати. Іноді застосовую комп’ютерне коментоване письмо, при цьому діти диктують словникові слова на певне правило і виділяють орфограми. Ознайомлення з новими словниковими словами також проводжу з комп’ютером: слово висвітлюється на екрані і до нього пояснення у формі тесту, уень вибирає правильну відповідь, а потім сам складає словосполучення, речення із записом у зошиті. Ця форма роботи подобається учням і запам’ятовування краще в учнів зорове.

           На етапі закріплення знань комп’ютер незамінний помічник. На цьому етапі можна з’ясувати наскільки учні добре засвоїли новий матеріал. Насамперед я це проводжу  у формі тесту, кросворду.

          Завдання для самостійної роботи повинні логічно пов’язуватися з попереднім матеріалом. Зміст їх на різних етапах уроку слід добирати так, щоб у сприйманні матеріалу брали участь різні види пам’яті --- зорова, слухова, моторна. Комп’ютерну технологію часто використовую на уроці читання при роботі над текстом. У ході індивідуальної роботи над текстом з метою усвідомлення його змісту можна використати такі завдання:

  1. Знайди, прочитай частину тексту, де автор передає своє ставлення до

    зображуваного.

  1. Прочитай і перебудуй деформований план відповідного до тексту.
  2. Прочитай текст і розмісти готові заголовки до поділеного на частини тексту.
  3. Прочитай і добери уривки з тексту до ілюстрацій.
  4. Розмісти риси характеру в дві колонки: позитивні, негативні.
  5. Зачитай прислів’я і віднеси їх до певної частини тексту.
  6. Складання плану до тексту, правильне розміщення деформованого плану до тексту.

     Самостійне складання плану прочитаного тексту дає змогу школярам стежити за розвитком думки в тексті, логічно, послідовно викладати прочитане. Але це виявилося важким для дітей. Потрібна попередня робота вчителя і учнів. До цієї роботи дітей готує самостійна робота за підручником. Вони відповідають на поставлені вчителем запитання. Кожне з них ставиться до певної частини тексту. Цим учитель показує, як ділиться текст на частини. Важливо, щоб у процесі навчання учні намагалися самостійно порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати факти. Цьому сприяють завдання такого плану. Під час роботи над казкою “ Кармелюк “ Марка Вовчка учням на моніторі висвітлюється завдання: Зробіть висновок, яким був Кармелюк для вбогих людей, а яким --- для панів. Чому?( Заповнення таблиці).Під час опрацювання вірша Д. Гуліа “ Розум, знання і сила” школярі розмірковують над питанням:

  1. Як зрозуміли головну думку вірша --- “ Знання --- це гість, а розум --- це

                    хазяїн”?

               2) Чому їм слід жити в “ добрій спілці”?

Запитання на комп’ютерному моніторі економлять учительський час, а також учні можуть не тільки чути питання а й бачити його не перепитуючи.

 

       Під час організації самостійної роботи на уроках мови дітям, що добре встигають, поряд з іншими, варто давати завдання-загадки, що потребують більшої кмітливості, спостережливості.

       Загадки здавна мали вагоме значення у духовному бутті народу, були тісно пов’язані з трудовою діяльністю людини, входили в обрядовість: загадуючи й відгадуючи їх, люди прагнули впливати на природу і тваринний світ, підкоряти їх собі, проникати в їхні таємниці.

        Алегорична мова використовувалась у військових і посольських переговорах. Знання загадок було необхідне не тільки простим трудівникам, а й вождям і правителям. Звичаї вимагали уміння складати і розгадувати алегорію. Отже, загадки розвивали кмітливість, вчили зіставляти факти, мислити поетичними образами.

        Звичайно, загадки загадувались старшими, які таким чином передавали молоді свій досвід, набуті знання, свій погляд на навколишнє життя. Пізніше вони набули тільки розважального значення.

        На уроках я  загадки використовую з виховною метою, для розвитку в дітей кмітливості, уміння зіставляти, в звичайному бачити прекрасне, привабливе, гарне і таємниче.

       Загадка найбільше зацікавлює дітей, коли вона стає відправним моментом для бесіди про тварину, подію чи явище, для того, щоб учні здогадалися, яку нову тему вивчатимуть, щоб закріпити слова із словника, для логічних вправ і класифікації предметів тощо. Отже, в будь-якому випадку загадка на уроці допомагає справі виховання, навчання, розвитку мовлення і мислення дітей.

        Так, уже в добукварний період, у час перших годин перебування дітей у школі, пояснюючи їм правила користування олівцем, зошитом, книжкою, говорячи, для чого необхідно навчатись грамоти, можна скористатись загадками.

        Добре, коли вчитель, загадуючи загадки, покаже ті предмети, про які йдеться та перед очима дітей у 3-4 класах з’явиться текст загадки. В цьому випадку на допомогу прийде вчителю та учням машина-комп’ютер. Адже в цьому разі важливо не стільки те, щоб діти відгадали загадки, скільки те, щоб вони їх зрозуміли, запам’ятали. Загадки на комп’ютері можна використати при вивченні таких тем:

       а) для закріплення розділів “ Звуки і букви”, “ Слово” ---- малюнкові;

       б) вивчення правопису апострофа після губних та р, перед я, ю, є, ї  полегшиться

           використанням загадок, допоможе вчителю зацікавити дітей;

       в) значна кількість часу на уроках мови відведена на вивчення іменника. Дуже

           важливо, щоб учні, засвоївши поняття про слова, які відповідають на питання

          хто?що?, змогли добре усвідомити, що вони є назвами предмета --- і є

          іменник. Поряд із вправами, вміщеними в підручниках, я ще пропоную дітям

          відгадати загадки, які подаються на моніторі комп’ютера. При цьому учні не

          тільки чують текст загадки, а й можуть її прочитати; .

       г) у кожному класі програма визначає певну кількість слів, правопис яких треба

           дітям запам’ятати. Тут у пригоді знову стануть загадки.

      д) для розвитку фонематичного слуху;

         

       Отже, завдання для самостійної роботи мають бути спрямовані на розвиток мислення учнів, на зміцнення їхніх пізнавальних спроможностей, містити посильні труднощі, подолання яких потребує вольових зусиль. Самостійна робота --- одна з найскладніших форм навчальної діяльності, тому учнів потрібно до неї готувати .Це можна робити за допомогою чітких стислих інструкцій, вказівок, показу зразка, колективної роботи, під час якої діти вчаться виконувати певні завдання. За таких умов навчання --- не тільки повідомлення нової інформації, а й засвоєння прийомів самостійної роботи, самоконтролю, навичок дослідницької діяльності, вміння здобувати знання, узагальнювати, робити висновки. Вміти самостійно працювати --- головне, чого учень має навчатися в початковій школі.

Категорія: Мої статті | Додав: Михалька (27.11.2016)
Переглядів: 453 | Теги: використання, читання, рідна мова, ІКТ | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту


Сайт вчителя початкових класів Сотнікової Тетяни Михайлівни© 2024
uCoz